zaterdag 12 januari 2013

Keukenwensen



Mijnheer Oontand zei me deze week: "Maak eens een lijstje met wat je allemaal wil in de nieuwe keuken." Ah! Je moet weten dat ik we een keuken op maat krijgen, mijnheer Oontand ontwerpt én voert uit. Al moet ik een ietsiepietsie meer geduld hebben dan gemiddeld, ik ben er wel zeker van dat het resultaat me helemaal happy gaat maken. Maar zeg eens, wie heeft de gouden tip om dat lijst(je) aan te vullen? Die kleine dingetjes, weet je wel, die je keuken net dat klein beetje beter maken? 



Het keukenthema komt overigens als geroepen, want tante Hilde wierp nog eens een stokje op. "Wie durft zijn keuken bloggen?" Ik niet echt - nu toch niet. We verbouwen, weet je nog? De tussenfase is een beetje te veel tussen. Maar foto's van vroeger en van later, mag dat ook?


Ooit was dit het keukenoppervlak waarover we beschikten:


Probeer die kast in het hoekje maar eens open te krijgen... Wel heel geschikt als speeltuin.



Ooit wordt het dit... 



Maar dan met een beetje meer van dit (een vrij recente foto, maar dan wel in zonnigere tijden). Ken jezelf!:



9 opmerkingen:

  1. tis een investering, mar ik geniet dagelijks van mijn cooker.
    en de plint lades die mijn moeder voorstelde, leveren lekker veel extra ruimte op voor het opbergen van niet heel vaak gebruikte spullen. veel plezier met de planning!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zalig om zien en lezen...mmmm keukentips, eigenlijk wil ik die ook wel gewoon meelezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tip 1: kasten tot 't plafond. Dat scheelt stof OP de kasten ; )
    Tip 2: een vaatwasmachine op hoogte. (Een lade van 20-30 cm er onder.) Zo moet je niet altijd door de knieën om te vullen en leeg te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze keuken is van oppervlakte redelijk groot. Daarom kozen we ervoor om boven het aanrecht geen kastjes te hangen. Minder ruimte om op te bergen dus, maar wel openheid en een licht gevoel.
    Op onderstaande link kan je een paar details uit onze keuken zien:
    zeppelinfabriek.blogspot.be/2012/11/sneak-view-eigenlijk-is-het-de-keukenfabriek.html
    Veel succes en plezier bij het uitdenken van je nieuwe keuken, ik ben al benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kookvuur iets lager dan de rest, ongeveer 15 cm. Kan je beter in je potten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet echt een kleinigheidje, maar ik plande mijn keuken heel erg ergonomisch volgens deze principes: http://www.dynamicspace.com. Het komt erop neer dat je je keuken indeelt in verschillende zones en die dan in de juiste volgorde plant. Klinkt wat theoretisch, maar ik ben daar nog iedere dag enorm blij mee! O ja en alleen maar lades, veel handiger dan kasten waar je voor moet neerhurken en erin kruipen om iets te vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel iedereen!
    Pieke, die plintlades zijn een goeie tip! Daar zou ik niet aan gedacht hebben.
    KamielOdille: de kasten komen tot boven, dat stofprobleem is opgelost! Die vaatwasser op hoogte is niet mogelijk omdat hij onder het aanrecht moet.
    Meisje van de Zeppelinfabriek: we willen idd ook geen kasten boven het aanrecht om het luchtig te houden, ik hou ook van openheid. Mooie keuken hebben jullie daar precies!
    Anoniem: hmmmm, de hoogte van het vuur en het aanrecht, een eeuwig discussiepunt. Met verschillende hoogtes werken kan ook lastig zijn, niet?

    Katrien: interessante link! Dat gaan we eens uitpluizen (al is er niet zoveel speelruimte). Veel lades, ja? Wel duurder dan kast...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tis wel duurder, maar sluit me wel aan bij katrien, lades onder het aanrecht zijn echt veel praktischer dan kasten.

    BeantwoordenVerwijderen