dinsdag 22 december 2009

De Strik ofte Au Pluba

Ook ik koop uiteraard stoffen bij De Strik ofte Au Pluba in Ledeberg, want het is niet ver van mijn deur. Over de wat mindere service is al wat afgeblogt, maar een gesprek van onlangs vond ik toch de moeite om te noteren. Absurd! (Ik had me nochtans voorgenomen geen vragen meer te stellen bij De Strik, gewoon kiezen en betalen!)

Ik: "Weet u waar ik een stofschaar kan laten slijpen?" (leek me een logische vraag in een stoffenwinkel)

Mijnheer De Strik: "Dat weet ik niet, waarom vraagt ge dat? Knipt gij dan zoveel stof misschien?"

Ik: "eeuh wel, wat is veel, in ieder geval is mijn schaar nu bot".

"Wel, ge kunt altijd een nieuwe schaar kopen. Knipt gij nu echt zoveel stof?"

"???"

"Awel, in Kortrijk kunt ge dat. In de Lange Steenstraat. Daar kunt ge uw schaar laten slijpen".

"Ja, maar dat is wel wat ver he".

"Waar zijt gij van de zomer op vakantie geweest? Ha, naar Frankrijk! Is dat dan niet ver misschien?"

Ja, daar had ik niet van terug. Waarna ik maar zelf op zoek gegaan ben - twee straten verder vond ik een winkel die dat voor me heeft willen doen, voilà.

37 opmerkingen:

  1. Allen daarheen, naar de strik, en vragen afvuren! Hilarische conversatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie zo zijn kop voor mij opdoemen terwijl ik dit lees. Allé, kind, wie snijdt er nu veel stof, kind toch, ts ts ts

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, zo herkenbaar die situatie. Toen ik een tijdje geleden van elk kleurke vilt een kwartje meter vroeg, stelde de heer mij de vraag of ik van de psychiatrie was? Relevantie aub?
    Nog een geluk dat de stofkes aangenamer zijn dan de heren des huizes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien moet je hem vertellen dat hij een blog-onderwerp is geworden, daar zal hij wel vrolijk van worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha
    zalig!
    meestal krijg ik maar een 'mmmmm' of 'hhhmmm'
    niet echt veel variatie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit luidop te lachen. Wat een geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oohhww ja maar den eigenaar is den echte beuzak, den ander is maar een sloefke he

    beste tip voor de schaar is eigenlijk enkel gebruiken voor je stof !! door papier wordt de schaar bot ( ik knip al 8j met dezelfde schaar en nog nooit geslijpt mor twas wel een vrij dure tja op de lijst stond stofschaar he, maar ben er wel enorm content van )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mmm, ja, ik heb nooit anders gedaan - als ik nog maar kéék naar mijn moeder haar schaar dan zij ze al 'enkel voor stof he!". Maar blijkbaar heb ik niet zo'n goeie schaar, want het is alweer mis. Een andere, hele oude schaar doet het veel beter. Weet jij of je ook haren mag knippen met een stofschaar? En vooral - waarom eigenlijk geen papier?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De Strik is super. Ik heb het ooit meegemaakt dat hij iemand buiten gooide omdat ze niet geduldig haar beurt afwachtte! Vervolgens hield hij aan de omstaanders een hele preek over de sabbat, dat hij verdorie moest werken op een zaterdag, nochtans de sabbat èn een dag waarop zelfs Jezus niet werkte. Hij kreeg stress van zijn klantjes, zo liet hij nog weten:-) Maar eerlijk is eerlijk, ik heb hem ook al heel vriendelijk geweten. Volgens mij is het geheim: als je binnenkomt meteen heel duidelijk goeiedag zeggen, dat stemt hem vrolijk!

    En nog een schaartip van mijn vroegere naai-juf: een paar keer door aluminiumfolie knippen zou 'm ook slijpen (maar heb het zelf nog niet getest...)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien zijn we wel een beetje hard voor die mens. Hij is inderdaad al wel een keer vriendelijk geweest. Maar zo lachen we nog eens he.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook al vele toffe conversaties daar gehad 'maar madam roze voor in een wieg, da gaat ge uw kind toch niet aandoen.' Na een monoloog door "de Strek" van 5minuten zei de dame 'maar het is om mijn dochter haar popjes in te legge'...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hilarisch! Ik heb altijd dat verlegen sloefke :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onlangs werd ik bediend door zijn madam, 't was over de middag dus ik denk dat hij aan tafel zat. Zo'n vriendelijk mens! Ze vertelde me dat ze zelf ook wel zou willen naaien, maar het geduld er niet voor heeft. Grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo! Weet er misschien iemand of au pluba open is op maandag?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. geen idee, ik kan je niet helpen, sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. zalig!!!! ik moet daar meer gaan, maar ik zeg altijd direct heel vriendelijk goeiendag, vandaar misschien nog nooit grappige conversaties gehad? en Isabelle van de psychiatrie!? ROFL!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wil wel weten waar je precies 2 straten verder die scharen kan laten slijpen... Ik ken Meneer Vandersteene vrij goed denk ik, gewoon weten hoe je hem moet benaderen! Maar, heb er hem ook al honderd weten buitengooien! Hij heeft het voor mij denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. och, echt onvriendelijk is hij niet hoor, ik kom er eigenlijk wel graag.
    Ik liet mijn schaar slijpen bij Gabriël op de Brusselsesteenweg (juiste adres: Posthoornstraat 1).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. waar is de strik precies? Is dat op de Brusselsesteenweg? Ik vind nergens het juiste adres.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tis in de Eggermontstraat 61 in Ledeberg! Allen daarheen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. tegen mij is hij altijd vriendelijk,zelfs als ik vraag ga je dat en dat appart zetten is voor iemand anders,ja hij heeft mij zelfs al complimenten gemaakt,ik zeg wel altijd goede morgen of middag,hoe het juist uitkomt,en zijn stofjes zijn supergoedkoop,ik zou zeggen lang leve de strik!!!!!heb deze middag nog geweest en mooie schattige kantoentjes gevonden voor mijn schatten

    BeantwoordenVerwijderen
  22. nooit op zaterdag gaan.. en geduldig wachten en niet proberen je stof zelf te nemen dan blijft hij vriendelijk. Vraag ook nooit korting want dan krijgt hij het en kan je inderdaad niets kopen. voor de rest heeft hij wel prachtige stof, heel goedkoop en kan hij heel vriendelijk zijn als hij wilt. ga zo meteen eens langs maar weet niet of hij op maandag open is.
    voor die schaar, je hebt een messen en scharen slijperij in Wondelgem tegen de R4 http://www.tgentskookpunt.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  23. heel herkenbare verhalen
    Ik koop daar heel vaak stof voor de kostuums voor mijn dansschool. Heel veel keuze en heeel goedkoop!
    Kreeg ooit eens onder mijn voeten dat ik stof kocht die niet geschikt was voor kledij, terwijl ik er eigenlijk Egyptische sierraden mee wou namaken... Dacht toen 'waar moeit die zich mee'. Slechte humeur neem ik erbij, nergens zoveel keuze voor die prijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De strik is demax! En die twee venten daar ook trouwens... Belachelijk dat er daar zoveel mensen over zitten zagen. Gewoon vriendelijk zijn en dan is er geen enkel probleem. Tegen mij heeft hij nog nooit lastig gedaan of is hij nog nooit onvriendelijk geweest. En die timide gast die daar werkt is toch echt ne superlieve gast, ge zou bijna medelijden met hem krijgen. Ik ben fan van de srik!! Big time! Enorm veel keuze en super cheap! Wat wilde nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Christine Danneels5 juni 2013 00:44

    Goed gelachen bij het lezen van al deze leuke conversaties. Heel erg gemotiveerd om er naar toe te gaan volgende week. Ben eens benieuwd en voel nu reeds binnenpret-))).

    BeantwoordenVerwijderen
  26. weet er iemand de openingsuren van 'de strik'? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik heb er zonet even naar gebeld.
    de strik is alle dagen open van 10 tot 18u, op zondag gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. die jonge sloef is volgens mij zijn zoon, maar die kent er niks van vind ik. Als je aan 'de senior' zegt wat je zoekt haalt hij soms pareltjes te voorschijn die jij nooit gevonden had, al loop je er een uur rond. Wel vriendelijk zijn inderdaad en zeker NIET afbieden (hij is toch wel héél goedkoop ook hé)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. voor zijn opmerkingen alleen al zou je erheen gaan. maar zoals hierboven gezegd, als je gewoon vriendelijk tegen hem doet, doet hij dat ook.
    en dat hij mensen buiten gooit omdat ze hun beurt niet afwachten? well done.
    en in deze winkel 25cm van een stof vragen... zeg nu zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wees beleefd en hij is ook beleefd, ik heb nog nooit een kwade opmerking gehad, maar ik kan begrijpen dat als er iemand binnen komt met eten en dan aan de stoffen zit...hij heeft gelijk het is zijn winkel en de klant is niet altijd koning(-in), en zeg nu zelf een beetje entertainment kan er altijd bij he..je oogst wat je zaait he...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. De reacties blijven komen... Ik heb het nooit gehad over kwade wil of kwade opmerkingen, wel over het soms erg hoge absurditeitsgehalte van de gesprekken. Zoals ik al eerder schreef: ik kom er eigenlijk wel graag, maar het telkens een belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lijkt me zeker de moeite om eens een bezoekje te brengen!
    Weet iemand van jullie misschien ook of ze daar voile verkopen? Het is redelijk ver met de fiets en als ze dat niet zouden hebben ga ik naar de duurdere winkels...

    alvast bedankt en leuk om deze conversatie te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Het is niet altijd even aardig. Ik heb hem al mensen horen schofferen dat het niet meer mooi was. Dat kind wist niet meer waar ze moest kijken. Ze had gevraagd of hij geen goedkoper stof had, dat was mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ben er ook altijd goed behandeld geweest ! Spijtig dat je er niets op Internet of FB van terug vindt !

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Weet iemand de peningsuren van de strik ?

    BeantwoordenVerwijderen